Van-e a nőnek lelke?
Ha a kérdést így
fordítjuk: „aki” vagy „ami”-e a nő, akkor váratlan módon egy tudományos
problémát kapunk. A legújabb agyi képalkotó technikák ugyan nem teszik láthatóvá
a nőben lévő „lelket”, azt viszont lehet tanulmányozni, hogy az emberek (értsd
férfiak) lelkes élőlénynek látják-e a nőket. Nos Otto Weininger osztrák
filozófus szerint "a nő semmi, csupán anyag" [ Nem és jellem - Elvi
tanulmány. Ontológiailag minden egyes nő a szó legtágabb értelmében vett
„természethez” tartozik, s nem pusztán faktuális, hanem kozmikus értelemben.
Ezzel szemben a férfi virtuálisan a a természethez képest transzcendens, a
dualitásnál előbbvaló és magasabb rendű princípiumot testesíti meg. Amikor azt
mondjuk, hogy a nőnek nincs lelke, semmi mást nem állítunk, mint ezt, jól
tudva, hogy maga a megfogalmazás könnyen félreértéshez vezethet. Tudniillik, ha
a lélek szót a görög psyché életprincípiumot kifejező, eredeti értelmében
vesszük, nemcsak azt kell megállapítanunk, hogy a nőnek van lelke, hanem azt is
– és ez a pontos megfogalmazás –, hogy a nő maga a lélek. Az, amit a nő a
természetből, mint abszolút nőből kifolyólag hiányol, és amivel mint nő, mint
„nem ember” sohasem rendelkezhet, nem a lélek (psyché), hanem a szellem (nous).
Szellemen itt azt a természetfeletti princípiumot értjük, amire a római
katolikus teológia utal, amidőn Szentlélekről beszél, és – nagyon helyesen –
kitart azon meggyőződése mellett, miszerint – a nővel ellentétben – csak a
férfi teremtetett Isten képmására. 😋
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: