A visszacsatolás ereje
Tény, hogy Európa elérkezett történetének ahhoz a szakaszához, amikor már nem a nemzetállamai között kirobbanó háborúk fenyegetik a kontinens békéjét, hanem a tömeges bevándorlás. Nagy tömegek kerekednek fel és új hazát keresnek ott, ahol az életkörülmények kedvezőbbek és ahova lehetséges számukra a bejutás. A migráció révén az adott állam társadalmi struktúrájában bekövetkező változások szabályozása egy olyan szükséglet, amely a vándorlók utazásával és az új közösségbe érkezők fogadásával, regisztrálásával, folyamatos vagy időszakos tartózkodásával és letelepedésével kapcsolatos adminisztratív és gyakorlati problémákat rendezi.
Fontos, hogy a visszacsatolás negatív legyen, azaz a hibajel egy olyan kompenzációs folyamatot generáljon, amely gyengíti a bemeneti változók hatását és csökkenti az eltérés nagyságát. A beállt külső környezeti változással ellentétes válaszreakció születik, ami egy iteratív folyamat eredményképpen új egyensúlyi állapot elérését eredményezi. El kell kerülni a pozitív visszacsatolást, amikor egy hatásra, egy változásra, ugyan olyan előjelű reakció születik, mert ebben az esetben a keletkező öngerjesztő hatás nem mérséklődik, hanem erősödik.
Alkalmazzuk most ezt a szabályozástechnikát a társadalmi életünkben, a migráció szabályozására. A mi esetünkben a szabályozás az a folyamat, amely kompenzálja a migrációnak a rendszerre gyakorolt zavaró hatásait és elősegíti a rendszer alkalmazkodását a változó külső feltételekhez. A migráció szabályozásának egyfelől magában kell foglalnia a mozgás szabadságán, így a tartózkodási hely szabad megváltoztatásának a jogán alapuló, az adott közösségből kiinduló vagy oda visszatérő vándorlás normatív kereteit, másfelől az ebbe a közösségbe érkezésre és az ott tartózkodás módjaira és körülményeire vonatkozó intézkedéseket. A feladat, meghatározni a szükséges szabályozó mechanizmust és a visszacsatolást a szabályozott közösség és a szabályozó mechanizmus között. Nézzük sorban a rendszer elemeit (aláhúztam őket).
A szabályozó mechanizmus több kritériumnak is eleget kell tegyen (lásd 1. sz melléklet). A feladat nehéz, hiszen nincs olyan választási lehetőségünk, ami egyszerre elégítené ki az egyén szabadságjogait, a népek önrendelkezési jogát, az EUs szabályokat, a szeretetet hirdető humanizmusokat és ugyanakkor valós megoldást kínálna mindenki számára.
A beavatkozás - a szabályozó mechanizmus hatása a szabályozandó rendszerre - eredménye az integráció, akkulturáció, asszimiláció és multikulturalizmus (lásd 5. sz. melléklet).
1. számú melléklet
- a közösség érdekében és felhatalmazásával a saját földjén működő demokratikus jogállam feladata, hogy szabályozza a letelepedést és kizárólagos erkölcsi és politikai joga, hogy az általa képviselt közösség nevében eldöntse, kit és milyen feltételekkel bocsát be a maga területére;
- az állam kötelessége az ország törvényes rendjének, területi integritásának, lakói biztonságának védelme bárkivel szemben, így az állam egyes polgáraival és más államok polgáraival szemben is;
- a közszabadság és a közjó elsőbbséget élvez az egyén jogaihoz képest, mert az egyéni szabadságra csak a közösség tagjaiként számíthatunk, amely elkötelezte magát ezen értékek mellett;
- az állam határozott intézkedéseket kell tegyen a közösség érdekében, még akkor is, ha azok ellentmondanak olyan humanitárius elveknek, amelyek a pillanatnyi "emberséges" megoldáson kívül semmi mást nem vesznek figyelembe;
- a civilizált országokban a háború vagy diktatúra elől menekülőket megilleti a védelem és igen, az alapvető szabadságjogok minden embert egyformán megilletnek;
- képesek kell legyünk hamar eldönteni, kik nyerhetnek bebocsátást, kiktől kell megvédenünk magunkat, kiket kell segítenünk és kiket kell visszatoloncolnunk oda, ahonnan érkeztek. A menekültek és gazdasági migránsok közti különbség gyakran nem mutatja azokat a komplex motivációkat, amelyek arra késztetik ezeket az embereket, hogy vándoroljanak. A háború katalizálja az elvándorlást, amelyet aztán a menekültek próbálnak úgy igazítani, hogy az gazdaságilag is minél kifizetődőbb legyen;
- egy olyan problémára kell megoldást találni, ami körül társadalmi megosztottság alakult ki;
- a szolidaritás és a tolerancia kéz a kézben együtt járó és egymást feltételező fogalmak, mert ha csak a jóléten múlna, a világ legjómódúbb országán kívül az összes többi üresen tátongana;
- a lavinaként beindult folyamat visszafordíthatatlan, a rossz választás egyben szingularitást is jelenthet, ami után nem lesz már semmi.
2. számú melléklet
- a más civilizációs mintákat követő jövevények tömeges letelepedése és az ennek nyomán kialakuló kezelhetetlen konfliktusok válságba sodorják az ott élőket,
- idővel a szaporább bevándorlók kiszorítják a helyi lakosságot, vagy a saját kulturális mintáik átvételére kényszerítik az addigra háttérbe szorított befogadó népességet;
- a régió nem tudja érvényesíteni technológiai-gazdasági fölényét és még a jelenlegi népességet sem fogja tudni a mostanihoz hasonló színvonalon eltartani, nemhogy annak a többszörösét;
- az erőforrások és a hely szűkössége előbb-utóbb óhatatlanul egymás ellen fordítja a befogadó és a bevándorló társadalom szegényeit. Az integrálódni nem képes többség érvényesíteni akarja autonómia igényét vagy bevezeti a saját törvénykezését, az őslakosság ellenállása pedig akár polgárháborúhoz vezethet.
3. számú melléklet
- Meg kell állítani a migrációt a határoknál - erre való a kerítés - mivel a visszatoloncolás még ennél is kegyetlenebb lehet és tömegesen szinte kivitelezhetetlen. Szigorúan fel kell lépni a határsértők és az embercsempészek ellen;
- Menekülttáborokat kell nyitni a határ mentén, ahol fedél, ágy, tisztálkodási lehetőség, élelem, innivaló, orvosi ellátás, információ, felvilágosítás várja a migránsokat és amíg egy adott személy elbírálása tart, addig ott fog tartózkodni kulturált körülmények között és nem bolyong összevissza az ország területén;
- Minden bebocsátást kérőt nyilvántartásba kell venni - személyes adatait, iratait, ha vannak és igen ujjlenyomatát - késlekedés nélkül kell elbírálni az esetét - valóban menekült-e, honnan érkezik, jogosult-e belépésre, melyik országba mehet - utána rögtön meg kell hozni és végre kell hajtani a döntést: jogosult-e időszakos védelemre, vagy akár letelepedésre. Ha jogosult, valamint tudomásul veszi és vállalja, hogy Európa csak azokat fogadja be, akik tisztelik értékeit, elfogadják törvényeit, elismerik lakóinak jogát szabadon választott életmódjukhoz, akkor folytathatja útját az EU-ba, abba az országba, ahova kijelölték, ha pedig nem jogosult, akkor nem engedik belépni az országba;
- Ha nincs rend, akkor nem lehet fenntartani a többség által követelt erkölcsi szabályozást és a demokratikus struktúrák sikerét. Meg kell tehát védeni a rendet, mindenáron és bármekkora erővel! Aki nem tartja be a törvényeket, és aki még a legalapvetőbb együttműködésre sem hajlandó, azzal nem lehet mit kezdeni. Már segíteni sem tudunk rajta;
- A végére hagytam azt a lehetőséget, ami az igazi megoldást jelentené: ha a menekülni kényszerülők békén élhetnének szülőföldjükön. Európa vezetőit meg kell győzni arról, hogy ne a letelepedésben, hanem az otthonmaradásban támogassák a kontinens határait szó szerint ostromló tömeget. Ehhez a feltételek megteremthetők: a javak eloszlásának szélsőséges egyenlőtlenségét kellene enyhíteni, segíteni az ökológiai változásokhoz való alkalmazkodást, s mindenekelőtt felszámolni a terror-államok és terrorista csoportok rémuralmát. Hatalmas áldozatot jelent ez Európa népének, de ezt a globális felelősségünk elismerése megköveteli.
4. számú melléklet
- Az első a rövid távú, amely az egyes, főleg európai országoknak a menekülthullámra és a bevándorlásra adható és adandó azonnali reakcióival foglalkozik.
- A második, középtávú megközelítés, azt vizsgálja, mik a konkrét kiváltó okai a modern kori menekülthullámnak.
- Végül, a harmadik, a hosszú távú szemlélet. Ez a holisztikus, a Föld egészében való gondolkodás szintje. Mindhárom esetben választ kell adni a legfontosabb kérdésekre: mik a migráció motivációi és a migráció milyen hatásokat és következményeket generál.
5. számú melléklet
Az integráció beilleszkedést, beolvasztást jelent és magába foglalja a gazdasági, társadalmi, kulturális, polgári és politikai élet minden aspektusát, ideértve a foglalkoztatást, oktatást, lakhatást, egészségügyi és szociális szolgáltatásokat, kultúrát, az egyházak közti párbeszédet, szavazati jogokat, állampolgárságot, a megkülönböztetés-mentességet biztosító politikát, valamint a különleges szükségletekkel rendelkező személyek csoportjának védelmét. Az olyan alapvető értékek tiszteletben tartása, mint az emberi méltóság, szabadság, egyenlőség, megkülönböztetés-mentesség, szolidaritás, állampolgári jogok és igazságszolgáltatás mindenki számára teljes körű érvényesítése és tiszteletben tartása tehát az integráció kulcsfontosságú elemét jelenti.
Az akkulturáció a kulturális érintkezésnek olyan folyamatait jelöli, amelyek során társadalmak vagy csoportok, akár akaratlagosan, akár nem, egy másik társadalom vagy csoport bizonyos sajátosságaihoz asszimilálódnak. Egy ilyen folyamat az eredeti kulturális minták mélyebb rétegeiben is változtatásokat eredményez, melynek végeredményeként új kulturális minta alakul ki. Az akkulturáció tehát különböző kulturális identitással rendelkező csoportok interakciójából következik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: