Nemcsak a
magánéletünknek, de a társadalmi folyamatoknak is az érzéseink adnak értelmet.
Ha azt akarjuk tudni ki vezesse a közösségeinket, milyen gazdasági lépéseket
tegyünk meg, nem a tudósok tanácsait kérjük, de nem is az Írásban keressük a
választ, hanem demokratikus választásokat tartunk és megkérdezzük az embereket.
Hiszünk abban, hogy a szavazó tudja a legjobban, mi kell neki, és hogy a szabad
emberi akarat a legnagyobb politikai hatalom.
De honnan tudja a
szavazó, hogy mit válasszon? Hát, legalábbis elméletileg, a legbensőbb érzelmei
sugallatát követi. Csakhogy ez nem mindig egyszerű. Ahhoz, hogy kapcsolatba
kerüljek az érzéseimmel, ki kell szűrjem az összes propagandát, a politikusok
hazudozásait, a ravasz tanácsadók érdekeit, vagy éppen a felbérelt szakértők
véleményét. Valahogy ki kell zárnom a zajt és csak a valódi belső hangomra kell
figyeljek. És amit ez a hang súg a fülembe, nos hát onnan tudom, hogy kinek
kell vezetnie a közösséget, vagy éppen az országot.
Régen, a
tudatlan közemberek pillanatnyi érzései nemigen lehettek fontos politikai
döntések alapjai. Régen azt mondták: ez az Isten akarata. Ma azt mondjuk:
a szavazó tudja a legjobban. Pedig az események túlnyomó többségét elfelejtjük,
csupán néhány kiemelkedő esetre emlékszünk és aránytalanul nagy súllyal vesszük
számításba a közelmúlt történéseit.
Kutatók által
végzett felmérések eredményei azt az elképzelést erősítik, amely szerint a
politikai attitűdöket az alakítja, hogy miként reagálunk a potenciális
fenyegetésekre, azaz kisebb a szerepe a szabad akaratnak, a józan ész
mérlegelésének döntéseinkben.
De vannak más
aspektusok is. Úgy próbáljuk megoldani a társadalmi egyenlőtlenségeket, hogy
egyenértékűnek nyilvánítjuk a különböző emberi tapasztalatokat, ahelyett, hogy
igyekeznénk mindenkinek ugyanolyan tapasztalatokat biztosítani. Ezért van, hogy
a szegény paraszt szavazata pontosan annyit ér mint a milliárdosé. A sikeres
vállalkozó és a szociális segélyen élő egyaránt egy-egy golyót dob be az
urnába.
A demokratikus
szavazás rendszerint csak olyan közösségekben működik, amelynek tagjai között
van egy alapvető kötelék, mondjuk, közös vallási vagy nemzeti mítoszok. És
csak olyan emberek között lehet módja a nézeteltérések megoldásának, akik az
alapokban egyébként egyetértenek. Mert ha a szavazók többségének a
tapasztalatai idegenek számomra, és úgy érzem, hogy az én alapvető érdekeimmel
nem foglalkoznak és nem értik meg az érzéseimet, semmi okom sincs elfogadni az
eredményt, még akkor sem, ha nagyon leszavaztak.
Például: mit kezdjünk
a menekültekkel? Ki szavazzon: csak a németek, vagy a bevándorolni kívánó
afrikaiak és ázsiaiak milliói is. Vagy mit kezdjünk a Szentfölddel? ki
szavazzon: a 8 millió izraeli és az arab liga 350 millió állampolgára?
Már az egyszeri szavazók is kezdik érteni, hogy többé nem
ruházza fel őket hatalommal a demokratikus rendszer. A világ változóban van
körülöttünk és ők nem értik, hogyan és miért. Elkezd kicsúszni a hatalom a
kezükből, de azt nem tudják, hová kerül. Nagy Britanniában a szavazók úgy
képzelték, hogy az EU-hoz, ezért a Brexitre voksoltak. Az amerikai szavazók úgy
képzelték a hatalom a rendszerhez kerül, ezért a rendszert ellenző Donald
Trumpra szavaztak. A magyarok úgy képzelték, hogy Soroshoz, ezért a Fideszre
adták a jelölésüket. És Romániában? Itt kire gyanakodtak, hogy a PSD került ki
győztesen? Vagy talán itt nem is erről van szó?
Nos, hogyan
válasszunk választást? Hogyan rendezzem le szubjektív érzéseimet, ha a jelölt a
választások előtt adócsökkentésbe és pénzosztásba kezd? Ha a legjobb
reklámszövegírók próbálnak manipulálni. Ha nem vagyok jó hangulatomban. Vagy ha
úgy érzem, nem helyes az egy ember egy szavazat elve.
Vagy megkímélem
magam ettől, és felhatalmazom a Google-t, hogy szavazzon helyettem. Hiszen már
most képes arra, hogy ne a pillanatnyi állapotom vagy fantáziám szerint
szavazzon, hanem az Én-em ként ismert biokémiai algoritmusok érdekei szerint. 😒
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: