Autózó szolgáltatás
Alig tettük túl magunkat azon a megrázkódtatáson, hogy egy okostelefon már többet tud, mint a holdra-szálláshoz használt teljes komputertechnika, máris jön az újabb megrendítő statisztika: egy mai Mercedes számítógépe sokkal erősebb, mint amilyen egy évtizeddel korábban egy Airbus repülőgép fedélzetén működött. És akkor a Teslát még meg sem említettük.
Jelenleg egy kész autóban a hozzáadott érték 70%-a az autógyártóktól, 30%-a pedig a felszereléseket gyártó cégtől származik. Egy mai autó 90%-a hardver és csak 10%-a szoftver. Egy önjáró autóban a hardver aránya 40%-ra csökken, miközben a szoftver aránya 40%-ra emelkedik és a további 20%-ot a tartalomszolgáltatás viszi el. Tevékenység típusokra lebontva ez azt jelenti, hogy a vezető nélküli autóban a hozzáadott érték kétötöde a felszereléseket gyártó cégektől (Bosch, Michelin, Knorr-Bremse, Continental…), további kétötöde a szoftver szolgáltatóktól (Google, Samsung, Tesla, Microsoft, …) és egyötöde kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó vállalatoktól (Google, Apple, Cisco, Uber, …) fog jönni.
Mint látjuk, a fenti felsorolásból kimaradtak az olyan nevek, mint Daimler, BMW, Audi, Ford, Toyota és a többiek. A nagy autógyártók itt nemigen rúgnak labdába, esetleg a felszerelésgyártóktól vehetik át vagy el a szerepeket, de ez, még a legjobb esetben is, a hozzáadott értékben elfoglalt helyüket 70%-ról 40% alá csökkenti.
Van azonban egy nagy bökkenő, ami a mai autógyártók szempontjából még ennél is drámaibb következményekkel fog járni a közeljövőben. Ugyanis az említett tevékenységek – a felszerelések gyártása, a szoftver előállítása és a kapcsolódó digitális szolgáltatás - jelentősen különböznek a jövedelmezőségben. Ott még nem tartunk, hogy az alkatrészeket 3D nyomtatóval egy egérkattintással legyártassuk (hamarosan ide is eljutunk), de az eszköz- és munkaerőigényen kívül a hardvergyártásnak jelentős anyagigénye is van. A digitális gazdaság termékeire pedig a majdnem zéró marginális költség érvényes. A navigációs szoftverek, a szenzorokat, radarokat, hajtásokat, kommunikációt vezérlő beágyazott rendszerek, ha egyszer már elkészültek, az újabb példányok digitális másolása minimális költségbe kerül.
Ezért van az, hogy a mai autógyártók átlagos profitrátája 3-5% körül mozog, de még a luxuskategóriás gyártóké is 10% alatt marad és ez még hatalmas tőkebefektetéssel is párosul. Ezzel szemben a digitális vállalatok ritkán dolgoznak 50% alatti haszonnal, a rendkívüli alacsony tőkeberuházás mellett. A tartalomszolgáltatók még nagyobb, 100% feletti haszonnal kalkulálnak.
A bökkenő az, hogy a digitális óriások előnye nem csupán az alacsony befektetés és a nagy haszon, hanem még az is, hogy már hozzászoktak ehhez a modellhez. Ami azt is jelenti, hogy hatalmas felhalmozott és szabadon befektethető tőkével rendelkeznek. Ezzel szemben a hagyományos autógyártók szabad tőkéje jóval alacsonyabb, mivel tőkéjük legnagyobb részét folyamatosan a magas beruházással és alacsony marginális haszonnal járó termelésbe fektetik. Ez pedig nagy hátrányt jelent, mivel a digitális gazdaságban csak előre lehet menekülni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: