Innováció
A digitális gazdaságban, az innováció egy új ötlet megvalósítását jelenti piaci termék formájában. Ezzel a megfogalmazással már el is oszlattunk egy sajnálatos mítoszt, miszerint az innováció egy hőstett és ennek a hőse egy magányosan küzdő felfedező zseni.
Hajlamosak vagyunk túlértékelni a kutató szerepét, aki
az újdonság tudományos hátterét megteremti. A gond az, hogy erre még nem lehet
vállalkozást építeni. A laboratóriumokban dolgozó fehér köpenyes istenek világa
letűnt. Bármennyire is fontos a géniusz, ha nem kapcsolódik gyakorlati
üzlethez, akkor napjainkban a képességből és ötletből sohasem lesz piacképes
termék, vagyis innováció.
A
valóság az, hogy az innováció két különböző emberfajta – a tudós felfedezők és
a technológiai vállalkozók - vállára épített csapatmunka. A szereposztás: a
kutatók feladata, hogy új tudományos eredményeket érjenek el, a vállalkozóké
pedig az, hogy új termékeket vigyenek a piacra. A recept: az elérhető
technológiák ismerete és alkotó alkalmazása, majd egy termék formában a piacra
való eljuttatása.
Ehhez,
az esetek többségében nem kell radikálisan új tudományos felfedezés, még a
magas tudományos képzettség sem kizáró feltétel. Feltétel viszont a piaci
siker, amihez nem elegendő egy jó termék. A jó terméket egy hozzá illően jó
üzleti innovációval el is kell tudni adni. Az innovációra alapozott sikeres
piaci termékeket a vállalkozók alakítják ki. Új szervezési formákat, új termelési
eljárásokat vezetnek be, új üzleti megoldásokat és piacokat hoznak létre,
egyszóval egy új világot teremtenek.
A
fejlesztés, és az innováció megvalósítása pedig már egy igazi csapatmunka
eredménye. Erre a kreatív munkára csak egy adott nagyságú csoport képes,
lehetővé téve a közös gondolkodást, a napi együttműködést, a gyors és rugalmas
alkalmazkodást, valami újnak a megvalósítását. A magányos zseni, csak úgy, mint
egy nagy szervezet, egyaránt képtelen erre. Az innováció csapatsport, és mint ilyen, előre
meghatározott, hogy hány játékos játszhat a pályán. Többnyire olyan játékosok,
akik nem a hagyományos iparágakból érkeznek, de akik mernek és tudnak
radikálisan új ötletekkel fordulni a világhoz. Akiket ma úgy hívunk: startup.
A
startup tehát egy új termék vagy szolgáltatás létrehozására és robbanásszerű
növekedésére kódolt induló vállalkozás, bizonytalan feltételek között. Globális,
innovatív, hiánypótló, problémamegoldó árut vezet be, minimális saját tőkével,
jellemzően magas tudásbázissal a háttérben.
Hogy
mi van? Az innovációk nem az iparilag szervezett kutatási bázissal és tetemes pénzügyi
forrásokkal rendelkező, nagy létszámú nagyvállalatoknál születnek? Nos, a
korábbi sejtések mára már alapszabállyá alakultak: az új ötletek és az új
technológiai megoldások az új vállalatoktól érkeznek és nem a régiektől. A
bürokratikusan szervezett nagyvállalatok elvesztik érzékenységüket a gyökeresen
új ötletekre és egyre inkább csak arra képesek, hogy korábbi ötleteiket
továbbfejlesszék, finomítsák.
De
ha folytonosan csak a gyertyát fejlesztettük volna, akkor sohasem lett volna
villanykörte. Igaz ugyan, hogy nagyon sok innovációra épülő termék az egymást
követő nagyvállalati fejlesztésekkel sokkal jobb és fontosabb lett, mint az
eredeti ötlet, amelyből létrejött, de ez nem jelent trendeket megszakító
technológiai újításokat. Minden tapasztalat szerint, - ez a meghökkentő
valóság, - a nagyvállalatoktól, amelyek korábbi sikereik foglyai, csupán lassú,
folyamatos (un. I - incremental) innovációkat várhatunk, miközben a radikális,
a korábbi trendeket megtörő (un. D - disruptive) innovációkat szinte kivétel
nélkül a startupok szállítják.
A
dolog nyitja a projektfinanszírozás természetében keresendő. A nagyvállalati
vezetés abban érdekelt, hogy az új fejlesztések ne tegyék tönkre a korábbi és
még meglévő termékek piacát. Arra is nehéz rávenni őket, hogy olyan programokat
finanszírozzanak, amelyeknek nem látszik rövid időn belül az eredménye, vagy az
eredmény eleve bizonytalan. Márpedig a valódi innovációs áttörések mind ebbe a
kategóriába tartoznak, másképp már rég ismernénk őket. A nagy szervezetek
egymástól élesen elkülönülő részekre tagolódnak, ezért képtelenek a kihívásokra
gyorsan reagálni. Végül, a nagyvállalatokon belül hiányzik a kutatók,
fejlesztők dinamikus anyagi érdekeltsége és ösztönzése. Mindezek oda vezetnek,
hogy a nagyvállalati innovációs projektfinanszírozás projektmenedzsment alapú
és mindenestől része a szervezet bürokratikus rendszerének.
Ezzel
szemben a startupoknál a finanszírozás mindenestől versenyalapú. Eleinte a 3F
dobja össze az induló pénzt, vagyis a család, barátok és bárki bolond, aki
fantáziát lát az ötletben (Family, Friends, Fools). Mikor a startup túljutott a kezdeti szakaszán
és van felmutatható eredménye, onnantól kezdve a befektetők – üzleti angyalok
és kockázatitőke-befektetők – szelekciós mechanizmusa alá kerül. Ezek a saját
kockázati és megtérülési számításaik alapján kiválasztják azokat a startupokat,
amelyeknél látják a jövőbeni piaci esélyeket. A legtöbb esetben ez nyílt
verseny keretében történik (lásd, A cápák – RLT Klub 😊), több
lépésben. A kiválasztott startupok finanszírozása többnyire szakaszosan
történik. A befektető dönti el, hogy egy-egy szakaszt (ötletkiforrás,
funkcionális modell, prototípus, termékbemutatás, gyártás-előkészítés, sorozatgyártás,
piacra vitel, börzei bevezetés stb.) mennyiben és miként hajlandó
finanszírozni. Sok esetben tapasztalataikkal, mentorálással és
kapcsolatrendszerükkel is segítik a startupokat. Mindezek együttesen
garantálják azt, hogy a startup valódi, a korábbi trendet megszakító, D típusú
innovációt hozzon létre.
Szóval,
az eddigiekből levonható következtetés, hogy amíg a magányos zseni többnyire nem
képes üzletet teremteni egy új ötletből, addig egy nagy szervezet nem képes
felfedezni valami radikálisan újat. Az új kultúra, ami megteremti az egyensúlyt
a kutatás, a fejlesztés, valamint a vállalkozó szellem között, a startup
modell.
Kétségtelen,
hogy szinte minden nagy innováció mögött egy startup áll. De a nagyvállalat az,
amelyik továbbfejlesztve globális méretekben is képes piacra vinni az innovatív
termékeket. Ezért idővel vagy a startupok nőnek nagyra, vagy a nagyvállalatok
vásárolják fel és kebelezik be a startupokat. Mert egy adott ponton túl csak
nagyvállalati eszközökkel érhető el a termék számára a globális tömegpiac.
Egy
új technológiai korszak kapujában állunk, ami sokkal nyitottabbá,
demokratikusabbá és tömegesebbé teheti az innovációt. Egy olyan folyamattá, ami
alulról felfele építkezik és amely mindenki számára nyitva áll. Lényege az új út,
ahogy egy ötlet termék formájában eljut a fogyasztóhoz, gyakran olyan
igényeihez, amelyekről még a kedves fogyasztónak sincs tudomása. De ha a
villanykörtét nem fejlesztettük volna tovább, akkor ma gyertyafény mellett
nyomkodnánk az okostelefonjainkat. 😊
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: