Nincs ingyen ebéd
There is no such thing as a free lunch, mondja az amerikai, vagyis hogy nincs ingyen ebéd! De ha mégis van, akkor az nem ér semmit, vagy a végén kétszer annyiba kerül, teszik mindjárt hozzá.
Lehet, hogy ez a megállapítás nem érvényes a Sajó
Norbert vezette Telefonos Szeretetszolgálat ebédjeire. De a digitális gazdaság ingyenes
termékeire vagy díjmentes szolgáltatásaira vajon igaz-e? Hiszen a digitális
óriások, mint a Google, a Facebook vagy az Amazon az ingyenes szolgáltatások
egész sorát nyújtják. Ingyenes a Linux, a Firefox, a Yahoo a Skype, még a
Wikipédia is és még sorolhatnám. Ha ez így van, akkor miként lehetséges, hogy a
digitális vállalatok óriási profitot generálnak és hatalmas tőzsdei értékkel
rendelkeznek. Nos, kezdjük az elején.
Egy-egy új termék bevezetésénél az ingyenes beetetés
módszere régóta ismert. Klasszikus modell a Gillette borotva, mely sokáig
ingyenes volt, „csak” a pengéért kellett fizetni. Vagy a Kodak instant
fényképezőgépe, szimbolikus árért, csak a filmet kellett drágán megfizetni. Közelebbi
időkből jó példa a festékpatronos nyomtatók, a maguk „készülék olcsó, tartozék
drága” elvével. Napjaink modellje a szuper-olcsó kapszulás kávéfőző gép, amivel egy kiló kávét a bolti árának ötszöröséért lehet eladni. Okos, nagyon okos. A jövő modellje valószínűleg
a vezető nélküli autó lesz, amit viszonylag olcsón fognak kínálni, ami drágább
lesz benne az a sok szórakoztató elektronika meg az online média
szolgáltatások.
A digitális
gazdaságban a beetetési módszernek már egy kifinomultabb változata alakult ki,
ez a freemium modell, ami az ingyenes alapverziót (free) kombinálja a fizetős,
kibővített (prémium) szolgáltatással. Elég csak a LinkedIn, Dropbox, Prezi, Spotify,
PDF, vagy a Skype nevét említeni, már tudjuk, hogy miről van szó. Nincsen tehát
ingyen ebéd, a termék, vagy szolgáltatás egy bizonyos szintig bárki számára elérhető
és ingyenes, azon túl, a luxusért, fizetni kell. Az ingyenes hozzáférés
költségeinek ilyen módon történő fedezetét elegánsan keresztfinanszírozásnak
nevezik.
A XXI. század még egy ennél is kifinomultabb üzleti
modellt hozott: a felhalmozott digitális adatokra épülő hirdetést és
adatkereskedelmet. A recept egyszerű: találjunk ki egy hálózati digitális
tartalom szolgáltatást, legyen az szoftver, zene, videójáték, applikáció, vagy kommunikáció
és tegyük azt minél több felhasználó számára érdekessé és mint ilyent, vonzóvá.
A szolgáltatás megismertetésére és a bázisfelhasználói körnek a megszerzésére, az
ingyenességnél aligha lehet jobb módszert találni. A kritikus tömeg elérése
után, - ez a felhasználói kör azon nagysága, amitől kezdve a hálózati hatások
miatt a piac már önmagát erősíti tovább – pedig jöhet a profit. Tehát előbb a
növekedés, utána a profit.
De miként lehet pénzt keresni egy ingyen felépített és
üzemeltetett hálózattal? Abból még nem
lesz nyereség, ha a felhasználók tábora milliószámra emelkedik, inkább csak
azért, mert a szolgáltatásokat ingyenesen adják. Ha viszont hirtelen pénzt
kérnének érte, valószínűleg pillanatok alatt összeomlana a sok munkával
felépített hálózat. Nos, sikerre csak azok számíthatnak, akik rájöttek, hogy a
hálózat és a növekedés valóban fontos, de az üzlet számára ennél sokkal fontosabb
az, amit a felhasználóktól nyernek: az adat. Bizony, a honlapjaikat használva óriási
mennyiségű adatnyomot hagyunk magunk után, ami jól eladható árucikk.
Egyrészt, azok az információk, amelyeket a
felhasználók hagynak maguk után a hálózati platformokon, mint az általuk
kedvelt honlapok és tartalmak, az elküldött e-mailek, hobbi vagy kulturális
preferenciák, vonzzák a jól fizető hirdetőket, akik szeretnék elhelyezni
ajánlataikat ezen a platformon, ráadásul célzottan, személyre szabottan. Másrészt,
az adatokkal és információkkal kereskedni is lehet, a felhasználókról
begyűjtött adatokat – elemzés után - jól el lehet adni a hirdetőknek, ráadásul egy újabb vevőnek eladni ugyanazt az
információt gyakorlatilag zéró költségbe kerül.
Az ingyenesség tehát csupán illúzió, mert a piac
kétoldalú. Az egyik oldalon szolgáltatást nyújt a fogyasztónak abban a témában,
amelyre kíváncsi, a másik oldalon hirdetési lehetőséget vagy információt ad el
a hirdetni vágyó vállalatoknak. Nekünk látszólag ingyen adja az információkat,
míg a rólunk begyűjtött és feldolgozott adatokkal busás pénzekért vonzza
magához az érdekelteket.
Hogy még jobban megértsük a jelenséget, lássunk egy
releváns példát. 1998-ban, egy tudományos konferencián két Stanford egyetemi diák,
Larry Page és Sergey Brin büszkén mutatta be a weblapok közötti böngészést forradalmasító
új algoritmust és keresőmotort, a Google-t. Módszerük lényege abban állt, hogy
ellentétben a korabeli keresőrendszerekkel, melyek a keresett kifejezés
előfordulási gyakoriságát mérték, a weboldalak jelentőségét (relevanciáját) egy
újonnan bevezetett mérőszámmal határozták meg, ez a PageRank. Az algoritmusuk
alapelve pedig a következő. Az a weblap, amelyre sokan utalnak, amelyhez sok weblapról
linkelnek át, fontosabb egy téma szempontjából, mint az, amelyhez kevesebb link
vezet. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen weblapról vezetnek át linkek,
olyanról amire szintén sokan utalnak, vagy olyanról amire kevesen utalnak. Ugye
milyen egyszerű. Onnan vették a fiuk a modellt, amilyen környezetben
készítették a PhD dolgozatukat: a tudomány világából. Az a jelentősebb
kutató, akire sokan hivatkoznak, és főleg, ha olyanok hivatkoznak rá, akikre
szintén sokan hivatkoznak. Ennek köszönhetően a Google egy kifejezés
keresésénél képes arra, hogy a legjelentősebb weblapokat vegye előre, ami
nagyban megkönnyíti a kereső munkáját.
Az elején olyan szépen alakult minden. Egyetemi
éveik alatt, sőt az említett dolgozatukban is, a fiuk némi felháborodottsággal
írnak az aktuális keresőmotorok álnokságáról, mármint arról, hogy az uralkodó
üzleti modell a hirdetés, ami általában gyenge minőségű keresési eredményekhez
vezet. Mint írták, „minél jobb egy kereső motor, annál kevesebb hirdetéssel
találkozik a felhasználó a böngészés közben, ezért fontos, hogy a tudomány
világában legyen egy olyan keresőmotor, amely valóban transzparens”. Dicső szavak
két fiatal tudományos kutató szájából. Csakhogy a századfordulóra, nem utolsó
sorban a kipukkanó dotcom lufi hatására, a két ifjú titán újabb bölcsességgel
gyarapodott: a tudományból nehéz megélni, meggazdagodni pedig majdnem
lehetetlen. Innen már csak egy kurta
lépés kellett, hogy rájöjjenek, hogy miként lehet sok pénzt keresni egy algoritmussal:
a hálózat üzleti szempontból csak azért kell, hogy minél többet lehessen
felhalmozni az új idők legfontosabb nyersanyagából, az adatokból.
A tudományos elvekre épülő algoritmus el lett
felejtve, jött helyette a személyre szabott keresés. Az adatok óriási tömegeit
elemezve – kezdve attól, hogy honnan és milyen szerverről jelentkeztünk be,
addig, hogy milyen weblapokat kerestünk fel korábban - a Google szoftverei „megtanulták”,
hogy milyenek a böngészési szokásaink és most már ennek alapján hozzák ki a
keresési eredményeket. Ez könnyebbséget jelenthet a felhasználónak, de
mindenképpen óriási előny a hirdetőknek, mert sokkal célzottabb és sokkal
inkább személyre szabott lehet a hirdetés. Mi meg így jártunk. Ingyenes
szolgáltatások fejében átadjuk adatainkat, amelyek aztán fontos és jól eladható
árucikké válnak. Mindez jól reflektálódik a forgalmi és hirdetési
adatokban. A keresések száma 2000-ben
robbanásszerűen megugrott: 14 milliárd, 2010-ben több mint 400 milliárd, 2020-ban
több mint 2000 milliárd. Hirdetési bevételek 2000-ben kevesebb mint 1 milliárd
dollár, 2010-ben 28 milliárd, 2020-ban több mint 100 milliárd dollár. Nem rossz,
nem rossz.
És még lehet fokozni. Zuckerberg Facebookja már a
kezdetektől kezdve egy olyan kétoldalú piacot épített fel, amelynek egyik oldalán
a közösségi kapcsolatot kereső felhasználók, a másik oldalán pedig azok a cégek
állnak, amelyek hirdetni szeretnének a felhasználók között. Az algoritmus
alapja itt is egy mérőszám, ezúttal az EdgeRank, ami a felhasználó Facebookos
múltját és tevékenységét dolgozza fel, hogy a barátoktól és ismerősöktől érkező
híreket, bejegyzéseket, a felhasználóhoz igazított jelentőségük szerinti
sorrendbe rendezze el.
Leegyszerűsítve, ez az algoritmus három elemre épül:
kapcsolat, súlyozás és idő. A kapcsolat erősségét meghatározza, hogy milyen
gyakran, mennyi ideig nézi a felhasználó az érkező bejegyzéseket, milyen az
aktivitás jellege (pl. poszt, komment, megosztás, link, média, klikk, lájkolás)
és még az is, hogy a bejegyzést küldő barátai és azok barátai milyen aktívak a
Facebookon. A súlyozás azt mutatja, hogy a bejövő bejegyzésre a felhasználó
milyen aktivitással válaszol (pl. a komment súlya nagyobb, mint a megosztásé,
aminek a súlya viszont jóval nagyobb, mint az egyszerű lájkolásé). Végül, az
időn azt értjük, hogy az újabban érkező bejegyzéseket a régebbiek elé kell
helyezni, habár a kapcsolat és a súlyozás miatt ez nem minden esetben történik
meg.
A Facebook felhasználók tábora nagyon gyors ütemben
növekedett: 2010-ben 600 millió, 2015-ben 1,6 milliárd, 2020-ban több mint 2,5
milliárd felhasználó. A hirdetési bevételek is nagyon látványosan nőttek: 2010-ben
1,9 milliárd dollár, 2015-ben 17,1 milliárd, 2020-ban több mint 21 milliárd
dolcsi. Ezért tehát az őrült tempó a felhasználókért. Ezért használ ma már a
PageRank és az EdgeRank is az említett algoritmusoknál fejlettebb, a
mesterséges intelligencia körébe tartozó eszközöket.
Első pillantásra azt mondhatnánk, hogy ebben a
rendszerben mindenki jól jár. Ki jobban, ki még jobban. De azért oda kell
figyelni. Ha egy online szolgáltatást ingyen adnak akkor nagyon valószínű, hogy
te már nem a fogyasztó vagy. Akkor te vagy a termék.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Írd meg a véleményed: